Het maken van een Vluchtplan
In de volgende gevallen dien je een vluchtplan in te dienen:
- Vluchten van en naar het buitenland
- Vluchten van en naar een gecontroleerd vliegveld
- Vluchten die verder dan 1 nm. uit de kust gaan
- Vluchten bij nacht
Er zijn meerdere manieren om een vluchtplan in te dienen
- Via www.homebriefing.nl, je moet jezelf eerst registeren om een user name en password te krijgen, dit kan alleen als je een brevet hebt. Registratie en gebruik zijn gratis. Deze methode heeft de voorkeur.
- Telefonisch via Amsterdam flight service center (FSC) 020-4062315
Op een gecontroleerd veld zal je vliegplan automatisch worden gesloten, op een ongecontroleerd veld moet je hier zelf zorg voor dragen. Je kunt vragen aan de havendienst of zij jouw vliegplan hebben gesloten, anders kun je bellen naar het Amsterdam flight service center om dit zelf te doen. Bij vertrek is het handig om even aan de havendienst te melden dat je een vluchtplan hebt dan kunnen zij het openen. Het indienen van een flightplan dient minimaal een uur op voorhand te gebeuren, en maximaal vijf dagen op voorhand. Bij een vertraging van meer dan 30 minuten dient men een Delay aan te vragen via de website of door te bellen met het FSC.
Om een vluchtplan te maken ga je naar www.homebriefing.nl en dan op de FPL-tab naar “Create new Flighplan”.
Voorbeeld Flightplan
Item 7 Hier vul je het call sign in van het vliegtuig, let op dat je het call sign aan elkaar schrijft zonder leestekens er tussen.
Item 8 VFR en General aan klikken
Item 9 Number is 1 tenzij je met meerdere vliegtuigen tegelijk vliegt, type vliegtuig moet altijd vier posities zijn. Door op het vergrootglas icoontje te drukken kun je de afkorting van jouw vliegtuigtype zoeken. Wake turbulence is light.
Item 10 Equipment, door op het vergrootglas icoontje te klikken krijg je een lijst waarop je de apparatuur die je aan boord hebt kunt aan vinken. In dit geval Y=radio met 8.33 radio spacing (zie operational notice ATO18-051) De S staat voor mode S transponder.
Item 13 Het vliegveld van vertrek en het tijdstip (UTC) dat je begint met taxiën.
Item 15 De N voor knopen en de snelheid TAS invullen, altijd vier posities. Level is altijd VFR.
Route Je dient om de 30 minuten een punt op te geven waar je over heen vliegt. Je kunt niet zo maar ieder punt op geven BV snelweg A16 of een plaatsnaam worden niet geaccepteerd. Wat wel wordt geaccepteerd zijn de volgende punten.
- VOR, als je bijvoorbeeld via de Pampus VOR wilt vliegen vul je in DCT PAM (de afkorting vind je op je kaart) dct staat voor direct to.
- NDB ook hier gebruik je de afkorting bijvoorbeeld DCT STD
- Intersecties, dit zijn IFR meldingspunten, maar als je weet waar ze liggen kun je ze ook in een VFR flightplan gebruiken.
Tip voor de Skydemon gebruikers, ga naar het menu mapping -> waypoints-> airway reporting points om de intersecties zichtbaar te maken. - Coördinaten, dit kan in zeven posities of in elf posities. Bijvoorbeeld je vlucht gaat over slot Loevestein dan vul je de coördinaten in DCT 51N005E of nauwkeuriger DCT 5149N00501E.
Tip voor de Skydemon gebruikers, klik op een willekeurig punt op de kaart en je krijgt de coördinaten te zien, in je vluchtplan wel eerst de getallen zetten en dan pas N of E. - Je positie ten opzichte van een bepaald punt. Bijvoorbeeld DCT PAM18020 betekend dat vanuit het baken Pampus gezien, je punt op 180° en op 20NM. ligt.
- Een verplicht meldingspunt van een vliegveld waar je naar toe vliegt, in het voorbeeld vliegplan naar Eindhoven is dit TANGO.
Item 16 Veld van aankomst. Bij EET (total estimated elapsed time) vul je de totale vliegtijd vanaf het moment dat je de lucht in gaat, en in het geval van een ongecontroleerd veld, tot aan het moment dat je overhead het veld van bestemming bent. In het geval van een gecontroleerd veld stopt de vliegtijd bij het eerste verplichte meldingspunt of bij het binnen vliegen van de CTR (als er geen meldingspunten zijn) Bij alternate kan het vaak handig zijn om je vliegveld van vertrek in te vullen, zo kun je altijd terug. Dit moet wel kunnen met de fuell on board
Item 18 Other information DOF/200109 betekent Date of flight 2020 januari 09 dus YY/MM/DD, let er op dat je dit aan elkaar schrijft. EET/EBBU0030 betekend vliegtijd tot aan de Belgische grens (Brussel FIR) is 30 minuten, zodra je van de ene naar de andere FIR gaat dien je dit aan te geven. Ook hier geldt, let er op dat je alles aan elkaar schrijft. De afkortingen van de FIR’s die Nederland omringen vind je aan de buitenkant van de kaart.
Tip voor Skydemon gebruikers, als je helemaal uit zoomt krijg je de naam van de FIR te zien en de bijbehorende afkorting.
Ga via het tabblad naar SPL:
Item 19 Endurance is de maximale vliegduur met de aanwezige hoeveelheid brandstof Emergency radio, klik aan ELT, het gaat om apparatuur die onafhankelijk van boord-apparatuur is bv een hand-held VHF radio. Survival Equipment, dit is standaard niet aanwezig en niet nodig Jackets, geef aan hoe eventuele reddingsvesten zijn uitgerust Dinghies, dit zijn reddingsvlotten Aircraft colours and markings, kleur en strepen bv white blue
Druk op submit en je vliegplan wordt verstuurd.
Als er bij flight plan overview een uitroep teken staat is het plan nog in behandeling Als er een rood kruis staat betekent dit dat het plan is afgewezen, als je het plan opent kun je aan de rechterzijde de reden zien.
Kijk na een kwartiertje, bij flight plan overview, of je plan is goed gekeurd. Wel even op F5 drukken om de pagina te verversen. Als er twee groene V ‘tjes staan is het plan goed gekeurd. Indien nodig kun je bij flightplan overview je vluchtplan verwijderen of uitstellen.