Algemene informatie
Wanneer kan er gevlogen worden
In principe kan er dagelijks gevlogen worden als de weersomstandigheden dit niet belemmeren. Wij zitten wel aan bepaalde wettelijke weers- en windlimieten vast. Tevens moet er een brandwacht van de club tijdens het vliegen aanwezig zijn. Wij vliegen bij daglicht tijdens de UDP-tijd (uniforme daglicht periode), die ‘s zomers langer is dan ‘s winters.
Boeken via internet
Hiermee kunt u op elk tijdstip van de dag zien of er gevlogen kan worden op het voor u geschikte moment. Een klik op de knop en uw boeking staat gereserveerd.
Indien u nog wat uitgebreider wenst te worden geïnformeerd over de VCT, dan kunt u via de commissaris PR contact opnemen. Wij zullen u dan z.s.m. bellen om een en ander toe lichten of een afspraak te maken.
Geldigheid van uw brevet
Het brevet (en dan bedoelen we het brevetpapiertje) is in principe onbeperkt geldig. Haalt u tussentijds een andere bevoegdverklaring of moet er iets gewijzigd worden, dan krijgt u na de aanvraag automatisch een nieuw brevet met de verandering(en).
Van belang voor gebrevetteerde vliegers: bent u in het bezit van een brevet, dan kunt u, eveneens na inschrijving als aspirant-lid, via het bestuur en één van onze instructeurs een afspraak maken voor een introductievlucht/check out op het type, waarop u wilt vliegen. Dit is verplicht. Na verkregen toestemming kunt u verdere vliegafspraken maken.
Verlenging van bevoegdverklaring SEP
Uw SEP (Single Engine Piston) bevoegdverklaring is 2 jaar geldig. Om deze te verlengen moet u: binnen 12 maanden vóór de vervaldatum 12 vlieguren (minimaal 6 uur als 1e bestuurder en bijv. 6 uur dual met instructeur) en 12 starts en landingen hebben gemaakt, waarbinnen een trainingsvlucht met een instructeur of examinator van minimaal 1 uur (mag zitten) of een profcheck met een examinator binnen 3 maanden voor de vervaldatum.
Is uw SEP bevoegdverklaring verlopen, dan kan deze alleen d.m.v. een profcheck met een examinator weer geldig verklaard worden. M.b.t het eerstgenoemde: of u het eerste jaar nu 0 of 100 uur heeft gevlogen maakt niet uit, het gaat om het 2e jaar. De trainingsvlucht mag ook gedurende het hele tweede jaar gevlogen worden en de verklaring houdt u bij u totdat de bevoegdverklaring verlengd kan worden (< 3 maanden voor verloop).
Wel moet u rekening houden met de wettelijke eis, dat als u met passagiers wilt vliegen, u in de afgelopen 90 dagen 3 starts en 3 landingen moet hebben gemaakt. Een misverstand kan er zijn over die 6 uren als 1 bestuurder. Voor onze vliegtuigen die éénvlieger gecertificeerd zijn geldt dat u alle (12) uren in principe als 1e bestuurder gevlogen moet hebben. Voor de goede gang van zaken verwijzen we u naar de website van het ILenT of het Kiwa. Hier kunt u alle informatie over bevoegdverklaringen, verlenging en hernieuwde afgifte vinden waarvan u een korte samenvatting hierboven aantreft.
Het bestuur is als volgt samengesteld:
- Serdar Aydin (voorzitter)
- Walter Rijk (penningmeester)
- Edwin Ooms (secretaris)
- Ronald Niehoff (commissaris materieel)
- Bob Verkroost (bestuurslid opleidingen)
Naast deze bestuurlijke zaken verzorgt een team van veelal clubleden o.a. het technisch onderhoud, informatie vliegclub, vliegevenementen, de vliegcoördinatie en brandwachtverplichting.
VMS-Commissie: Emiel Achterberg (voorzitter), Bert Kuipers (lid), Jan Benneker (lid)
Vliegschool (Declared Training Organisation): Rene Kalsbeek (Head of Training), Bob Verkroost (Representative ILT)